keskiviikko 19. tammikuuta 2011

Tässä ajasssa

Ajatemiani

Kesällä 2005 olin lopettanut yritystoimintani ja minulle jäi aikaa elää toisenlaista elämää, aloin kirjoittamaan pieniä novelleja, runoja ja ajatelmia. Oli kaunis kesä, elämä maistui metsämansikalta.







Olen saanut seurata luonnon jumalaista näytelmää, kevään edistymisestä niemelläni.  Jäät sulivat silmissä ja vesi nousi saavuttaen rannan viikossa. Joutsenparit uivat ylvään ranta vedessä. Oletko koskaan nähnyt kun kaksitoista joutsenta päättää jatkaa matkaa kohti pohjoisen erämaita. Ne järjestäytyvät jonoon ja laskelmoitu nousukiito alkaa, yksi toisensa jälkeen ne potkivat räpylöillään vauhtia veden pinnasta, nousten tasaisin välein ylös ikään kuin merkin saaneena, nyt on sinun vuorosi.

Lokit kirkuvat ja kaartelevat rannan tuntumassa. Ampiaiset ovat taas tekemässä pesää saunan kuistin ylisille. Tikka, joka teki viime kesänä pesän pihakoivuun etsii kaiketi kumppania, hakkaa peltipäällysteistä pylvästolppaa. Konsertti alkaa usein aamuyöllä. Pähkinän särkijä veljekset ovat tulleet päivä päivältä rohkeimmiksi, joudun sulkemaan ovet ja ikkunat kun poistun pihapiiristä, veijarit Tiku ja Taku. Ruohikko ja puut kaipaisivat virkistävää sadekuuroa, minä en, loikoilen laiturilla ja nautin auringon lämmöstä. Ei kiire minnekään.









Korkeimmalle voimalleni 

Kiitos, että nostit minut maasta. Kiitos, että sain nojata sinuun ollessani vielä heikko. Kiitos, että kannoit minua kun uskoni petti. Kiitos, että annoit minulle voimia jaksaa ja aloittaa uusi elämä. Kiitos, että annoit minulle uskoa parempaan. Kiitos, olen nyt löytänyt etsimäni. Olen onnellinen.


Tyhjät kaapit.

Usein ennen näin unia joissa taloni oli täynnä valtavan isoja vanhan aikaisia tyhjiä kaappeja ja piironkeja. Mietin aina herätessäni mitä ne mahtavat tarkoittaa, nyt tiedän. Ne kertoivat tunne-elämäni tyhjyydestä.


Onni

Onni on ihmisen oma yksityinen tila, jonka voi saavuttaa kun pystyy  luopumaan epäolennaisesta, turhasta elämässä. Onni alkaa olla saavutettavana kun ymmärtää, että ei ole ihmisenä korvaamaton. Kun onnen saavuttaa se alkaa levitä ympäristöön. Lähelläsi on hyvä olla.


Lapsesi

Lapsesi eivät ole sinun. He ovat sinulla lainassa hetken. Kaikki se rakkaus jonka annat heille kantaa heitä pitkälle elämässä. On kuitenkin aika jolloin joudut luovuttamaan  heidät maailman tuuliin. Toivon, että se hetki on onnellinen.


Menevä esikoiseni

Festarit, juhannus, meno ja vauhti, mosh-pit, mustelmat ja väsymys.
Voi kuinka minulla on ollut työ opetella olemasta huolissani sinusta.


Kaunis kuopukseni

Olimme vanhalla torilla. Halusit lelukauppaan. Tiesimme, että sieltä löytyy pienoismalleja, joita maalaat ja keräät sotajoukoiksi. Olit varuillasi, lelukauppaan piti astua sisään, vilkuilit ympärillesi. Kunpa kukaan ei näkisi.


Pojilleni

Ihanaa puhua poikieni kanssa kaikista asioista suoraan, ei tarvitse teeskennellä äitiä.



Entiselle miehelleni

Missä on se elämää rakastettava hurmuri, joka osasi vietellä ja nauttia elämästä. Olet pysähtynyt, miksi?










Tänään järvellä

Aamu

Kun avaan ikkunan, näen järven tyynen pinnan ja kuulen lintujen laulun, aistin kesän tuoksun, olen onnellinen.

Päivä

Kuikka ui järvellä, pienet laineet eivät estä sitä etenemästä arvokkaasti pää pystyssä, välillä nyökyttäen kuin vauhtia menoonsa antaen.


Ilta

Järvi on syvän sininen, täynnä pieniä aaltoja jotka saavat veden näyttämään eri kohdissa eri sävyiseltä, lokit valkoisina, tummine ääriviivoineen elämäntyössään.

Uni

En uneksinut viime yönä, nukuin unohtaakseni kaiken ympärilläni, vain siksi, että sydämeni saisi levätä.








Täydenkuun rapu

Olen täydenkuun aikana syntynyt rapu, tunnen sen, sisälläni on tulivuori.

Onnen etsintää

Kenellä olisi valmiina minulle tehty vene joka veisi minut ulos piiritetystä satamasta, avoimille vesille.

Viini

Viini tekee mielen oikukkaaksi ja saa aikaan tepposia. En lähetä tekstiviestejä, puhelin on suljettu.






Loppuksi

Tämä kesä on ollut kaunis ja jatkuu kauniina, kauneimpana mitä olen saanut kokea vuosiin.



Mandi 2005

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Eheytymisen vuosi 2023

Vuosi 2023 aloitti uuden elämänvaiheen. Olin parantunut, mutta lääkkeiden lopettaminen aiheutti tunnemyrskyn ilon ja masennuksen vuoristorad...